Przejdź do treści

Uważność (ang. mindfulness) oznacza zwracanie uwagi w szczególny sposób:

celowo, w chwili obecnej, i bez osądzania.

– Jon Kabat-Zinn

Badania pokazują, że medytacja może przynieść znaczącą poprawę zdrowia, szczęścia i dobrego samopoczucia. Teraz i Ty możesz doświadczyć tych korzyści. Splatając najnowsze badania naukowe ze starożytną mądrością buddyjską, kurs ten stanowi kompleksowe wprowadzenie do życia w sposób uważny. To nie jest tylko o umiejętności medytacji. Dowiesz się również, jak wziąć to, czego się nauczysz do działania.

Ten kurs daje ci narzędzia, aby uzyskać więcej wglądu w siebie, i być bardziej swobodnie i treści poprzez życia wzloty i upadki. Mindfulness polega na przebudzeniu się do nowego sposobu postrzegania rzeczy. A to nie jest łatwe do osiągnięcia na własną rękę. Na tym kursie, w przeciwieństwie do nauki z książki lub płyty CD, będziesz prowadzony osobiście przez doświadczonego nauczyciela. Uczestnicy twierdzą, że jest to najbardziej wartościowa część kursu.

Czym jest uważność (Mindfulness)?

Mindfulness pol. Uważność to świadomość, która pojawia się poprzez celowe zwracanie uwagi, w chwili obecnej i bez osądzania na rzeczy takimi, jakimi są.

Zwracanie uwagi na co? możesz zapytać. Na wszystko, jednak szczególnie na te aspekty życia, które najczęściej uznajemy za oczywiste lub ignorujemy. Na przykład, możemy zacząć zwracać uwagę na podstawowe składniki doświadczenia, takie jak to, jak się czujemy, co mamy w głowie i jak postrzegamy lub wiemy cokolwiek.

Mindfulness oznacza zwracanie uwagi na rzeczy takimi, jakimi są w danym momencie, jakkolwiek są, a nie takimi, jakimi chcielibyśmy, aby były.

Dlaczego zwracanie uwagi w ten sposób pomaga? Ponieważ jest to dokładna antyteza myślenia ruminatywnego (nawracających myśli), które sprawia, że obniżony nastrój utrzymuje się i powraca.

1/ mindfulness jest intencjonalne.

Kiedy kultywujemy mindfulness, możemy być bardziej świadomi obecnej rzeczywistości i wyborów, które są dla nas dostępne. Możemy działać ze świadomością. Dla kontrastu, ruminacja jest często automatyczną reakcją na to, co nas wyzwala. Jest to równoznaczne z nieświadomością, zagubieniem w myślach.

2/ mindfulness ma charakter doświadczalny.

Skupia się bezpośrednio na doświadczeniu chwili obecnej. Natomiast kiedy ruminujemy, nasze umysły są zajęte myślami i abstrakcjami, które są dalekie od bezpośredniego doświadczenia zmysłowego. Ruminacja przenosi nasze myśli w przeszłość lub w wyobrażoną przyszłość.

3/ mindfulness jest nieosądzający.

Zaletą jest to, że pozwala nam widzieć rzeczy takimi, jakimi są w chwili obecnej i pozwolić im być takimi, jakimi już są.

W przeciwieństwie do tego, osądzanie i ocenianie są integralną częścią ruminacji i całego trybu robienia. Osądy wszelkiego rodzaju (dobre lub złe, słuszne lub nie) sugerują, że my lub rzeczy wokół nas muszą mierzyć się w jakiś sposób z wewnętrznym lub zewnętrznym standardem.

Nawyk osądzania siebie poważnie ukrywa się jako próba pomocy nam w prowadzeniu lepszego życia i byciu lepszymi ludźmi, ale w rzeczywistości nawyk osądzania funkcjonuje jako irracjonalny tyran, który nigdy nie może być usatysfakcjonowany..

Praktykowanie mindfulness to coś więcej niż tylko zauważanie rzeczy wokół nas, których wcześniej nie dostrzegliśmy. To uczenie się świadomości – szczególnego sposobu postrzegania, który sprawia, że utknęliśmy w miejscu, kiedy jest niewłaściwie stosowany wobec nas samych i naszego życia emocjonalnego.

Wraz z rosnącą zdolnością do podtrzymywania mindfulness możemy odkrywać, co się dzieje, kiedy naszym emocjom pozwala się przychodzić i odchodzić w świadomości, z nieosądzającym nastawieniem i współczuciem dla siebie.

Praktyka mindfulness uczy nas przechodzenia w tryb bycia, abyśmy mogli być bardziej spokojni z naszymi emocjami. Nasze emocje nie są przecież wrogiem, ale wiadomościami, które w najbardziej podstawowy i intymny sposób łączą nas z przygodą i doświadczeniem bycia żywym.

Mindfulness to coś więcej niż technika: to inny sposób na życie

Opiera się na fakcie, że wszyscy mamy zdolność do kontaktu z poczuciem spokoju i jasności, nawet jeśli sprawy są trudne.

Mindfulness to sposób na nauczenie się bezpośredniej relacji z tym, co dzieje się w Twoim życiu, sposób na przejęcie odpowiedzialności za swoje życie, sposób na zrobienie dla siebie czegoś, czego nikt inny nie może zrobić dla Ciebie – świadoma i systematyczna praca z własnym stresem, niepokojem, bólem, chorobą oraz wyzwaniami i wymaganiami codziennego życia. W przeciwieństwie do tego, prawdopodobnie spotkał_ś się z momentami „bezmyślności” – utraty świadomości skutkującej zapomnieniem, oddzieleniem od siebie i poczuciem, że żyjesz mechanicznie. Przywrócenie w sobie zrównoważonego poczucia zdrowia i dobrego samopoczucia wymaga zwiększonej świadomości wszystkich aspektów siebie, włączając w to ciało i umysł, serce i duszę.

Redukcja stresu oparta na uważności (Mindfulness) ma na celu rozpalenie tej wewnętrznej zdolności i napełnienie Twojego życia świadomością.

 

Ponowne przebudzenie do tego kim jesteś.

Na szczęście mindfulness nie jest czymś, co musisz „zdobyć” lub nabyć. Jest już w tobie – głęboki wewnętrzny zasób, który jest dostępny i cierpliwie czeka na uwolnienie i wykorzystanie w służbie uczenia się, wzrastania i uzdrawiania.

Ludzie uczestniczą w zajęciach z różnych powodów, jak…

Stres – zawodowy, rodzinny lub finansowy

Przewlekły ból i choroba

Niepokój, panika i depresja.

Zaburzenia żołądkowo-jelitowe

Zaburzenia snu

Zmęczenie

Wysokie ciśnienie krwi

Bóle głowy

Czego można się spodziewać?

Na kursie mindfulness nauczysz się praktyk i postaw, które pozwolą Ci uspokoić umysł i znaleźć inny sposób reagowania na wyzwania, które rzuca nam życie.

Nie chodzi tu o ucieczkę. Nie jest to tylko sposób na radzenie sobie. Chodzi o znalezienie nowego sposobu reagowania.

Program, którego zwykle uczymy, Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR), opracowanego przez Jona Kabat-Zinna i jego współpracowników z University of Massachusetts Medical Center, ma on na celu pomóc uczestnikom nauczyć się nowych sposobów radzenia sobie z trudnymi doznaniami fizycznymi, uczuciami i nastrojami.

Program ten, charakteryzujący się dużym zaangażowaniem, wsparciem i strukturą, zapewni Ci:

instruktaż w zakresie praktyk medytacyjnych mindfulness;


delikatne rozciąganie i uważną jogę;

dialog w grupie i ćwiczenia
komunikacyjne, aby zwiększyć świadomość w codziennym życiu;

indywidualnie dopasowane instrukcje;

Program jest wyzwaniem, ale i wsparciem dla życia.

Kursy MSBR prowadzi Agnieszka Figaj

Agnieszka jest doświadczoną  nauczycielką. Obecna i otwarta.

Potrafi stworzyć bezpieczne, wspierające i głęboko angażujące środowisko do nauki.

Wesprze Ciebie w nauce metody, dostarczając zarówno grupowych jak i indywidualnych instrukcji oraz wskazówek jak się uczyć, praktykować czy  integrować mindfulness z Twoim obecnie  codziennym życiem.