Przejdź do treści

Miłość z uważnością

Luty kojarzy się z miłością, przyjaźnią, sercem, kwiatami i czekoladą. No i świętem Zakochanych.

I choć święto jest tylko 14 lutego, to sztukę kochania warto świętować nieco dłużej miesiąc. 

Zwyczajnie jest to dla dzieci wspaniała okazja do uczenia się empatii, miłości i dbałości o relacje z innymi ludźmi.

Poniżej proponujemy trzy aktywności uważności, które związanego z tematem miłości. 

1. Joga otwierająca klatkę piersiową.

Joga jest korzystna zarówno dla serca fizycznego, jak i emocjonalnego. Zachęcamy Cię do wypróbowania pozycji jogi, które otwierają serce. 

Istnieje wiele zabawnych i kreatywnych sposobów wykorzystania kart do jogi w formie gier lub zabaw.

Oto kilka pomysłów:

Memory z pozycjami jogi: Stwórz dwie karty dla każdej pozycji jogi, na jednej umieść nazwę pozycji, a na drugiej ilustrację lub opis. Rozłóż karty na stole tworząc karty do gry w memory. Gracze na zmianę odwracają dwie karty, próbując odnaleźć pasujące pary.

Joga w parach: Podziel uczestników na pary. Każda para losuje kartę i razem próbuje wykonać daną pozycję jogi, pomagając sobie nawzajem i dostosowując pozycję do siebie.

Joga w kręgu: Uczestnicy siedzą w kole. Pierwsza osoba wybiera kartę i wykonuje pozycję jogi, po czym przekazuje kartę następnej osobie w kole. Każda osoba wykonuje pozycję, którą widzi na karcie, i przekazuje dalej. Kontynuuj, aż każdy uczestnik wykona kilka pozycji.

Zabawa w odgadywanie pozycji: Uczestnicy losują karty i starają się wykonać pozycje jogi, korzystając tylko z opisu lub ilustracji na karcie. Pozostała grupa próbuje odgadnąć, jaką pozycję wykonuje osoba na podstawie jej ruchów.

Joga w stylu wyścigu: Uczestnicy wybierają karty i próbują wykonać pozycję jogi jak najszybciej. Możesz nawet ustawić czasomierz i zorganizować zawody, kto pierwszy ukończy wybraną pozycję.

Połóż się na plecach. Stopy płasko na ziemi. Ugnij kolana. 

Ręce połóż koło uszu. Zaprzyj się stopami, odepchnij dłońmi. Odchyl głowę do tyłu. Podnieś pośladki i plecy. Wygnij klatkę piersiową w łuk aby utworzyć mostek.

Stań w pozycji góry. Wycofaj jedną stopę i lekko odchyl ją na zewnątrz.

Zegnij przednie kolano do kąta prostego. Wyprostuj plecy i z wdechem  unieś proste ręce w kierunku nieba i spójrz w górę.

Stań, cofnij jedną stopę do tyłu, ułóż lekko na zewnątrz. Rozłóż ręce na boki, zegnij się w talii, przechyl górną część ciała, wyciągnij przednią rękę, opierając ją delikatnie na łydce i wyciągnij drugą rękę prosto w górę.

Stań wysoko w pozycji góry, oprzyj się na jednej nodze, wyciągnij przeciwną nogę za siebie, umieść stopę na dłoni, pochyl tułów do przodu z ręką wyciągniętą przed siebie dla zachowania równowagi i wygnij nogę w łuk za sobą.

Ustaw się w pozycji na kolanach, wyprostuj plecy i spójrz w górę. Zaprzyj się dłońmi i wygnij plecy w łuk. Otwórz klatkę piersiową.

Ustaw się na kolanach, wyprostuj plecy i spójrz przed siebie. Następnie z wdechem mocno zaokrąglij plecy i wsuń podbródek w klatkę piersiową.

Połóż się na brzuchu, zegnij kolana, unieś klatkę piersiową, wyciągnij ręce do tyłu w kierunku palców stóp i przytrzymaj się stóp.

Połóż się na brzuchu. Umieść dłonie obok ramion i spójrz w górę. Następnie wyprostuj ramiona i rozszerz klatkę piersiową

2. Medytacja z kamykami

Medytacja z kamykami (Pebble Meditation) została wymyślona podczas odosobnienia przez buddyjskiego mnicha Thich Nhat Hanh jako praktyczny sposób dla dzieci i rodzin na powrót do oddechu i ciała oraz połączenie się z otaczającym je światem. 

Praktyka z kamykami jest bardzo prosta.

To mała medytacja, którą można wykonywać w dowolnym miejscu i czasie.

Tak jak możesz wytłumaczyć to dzieciom.​

Wyjaśnij, co to jest medytacja.

Powiedz dzieciom, że medytacja to specjalny czas, kiedy możemy zatrzymać się na chwilę, uspokoić swoje myśli i poczuć spokój wewnątrz siebie. To jak odpoczynek dla umysłu i ciała.

Przedstaw koncepcję kamieni.

Powiedz dzieciom, że w medytacji Pebble używamy kamieni, aby pomóc nam skoncentrować się i przypomnieć sobie o ważnych rzeczach w naszym życiu.

Opowiedz o czterech rodzajach kamieni.

Wyjaśnij, że każdy z czterech rodzajów kamieni, a każdy z nich symbolizuje coś innego. W oryginalnej wersji kamienie reprezentowały siły natury: kwiat, górę, powietrze i przestrzeń.

W naszej wersji będziemy używać kamieni jako:

    • Kamień oddechu: To kamień, który trzymamy w dłoni i skupiamy się na nim, gdy oddychamy głęboko i spokojnie.
    • Kamień obecności: Ten kamień pomaga nam być tutaj i teraz, skupiając się na tym, co dzieje się wokół nas w danym momencie.
    • Kamień uśmiechu: To kamień, który przypomina nam o wdzięczności i radości, dlatego kiedy na niego patrzymy, uśmiechamy się.
    • Kamień miłości: Ostatni kamień symbolizuje miłość i dobre życzenia dla nas samych i dla innych.

Praktyka medytacji z kamieniami

Zbierz kilka małych, gładkich kamyków. Mogą być one różnej wielkości, kształtu i koloru.

Usiądź wygodnie w cichym miejscu. Umieść kamyki przed sobą na płaskiej powierzchni. Każdy kamień będzie reprezentował coś innego: pierwszyoddech, drugiuśmiech, trzecispokój, a czwartymiłość.

Teraz skoncentrujcie się na każdym kamieniu po kolei. 

Pierwszy kamień symbolizuje oddech. Wzrusz się wraz z nim. Oddychaj głęboko, wdychając spokój i wydychaj napięcie. Niech oddech będzie źródłem Twojego spokoju.

Weź w dłonie drugi kamień. To uśmiech. Wyobraź sobie uśmiech, który rozjaśnia Twoje wnętrze. Uśmiech do siebie i do świata. Niech ta radość płynie swobodnie.

Trzeci kamień to spokój. Wizualizuj spokój, który płynie przez Ciebie jak mały strumień. Niech ten spokój obejmuje każdy zakamarek Twojego ciała i umysłu.

Ostatni kamień reprezentuje miłość. Wyobraź sobie miłość, którą dajesz i otrzymujesz. Niech ta miłość rozprzestrzenia się we wszystkich kierunkach, otaczając Cię ciepłem i akceptacją.

Kiedy skończysz praktykować z każdym kamieniem, zanurz się w uczuciu spokoju i obecności.

Poczuj, jak Twoje ciało, umysł i serce są zjednoczone w spokoju i miłości..

3. Delektowanie się kawałkiem czekolady

I wreszcie trzecia aktywność  – delektowanie się czekoladą.

Kto nie  lubi czekolady?

Większość z nas lubi. Jednak czy jej wielbiciele delektują się jej każdym kęsem?  Jeśli i ty tego nie robisz, możesz to poćwiczyć jedząc kawałek czekolady uważnie.

Uważne jedzenie polega na zwolnieniu tempa i zauważeniu wszystkich elementów doświadczenia. Wystarczy użyć pięciu zmysłów jako przewodnika.

Zróbcie​ tak


Daj każdemu dziecku kawałek czekolady do praktyki uważnego zbadania i zauważenia.

Eksplorujcie poniższe pytania, gdy będziecie jeść swój kawałek czekolady wszystkimi pięcioma zmysłami.

Przyjrzyj się poniższym pytaniom z listy. Jest ich sporo, jednak możesz wybrać te, które Ci odpowiadają.  

Jak wygląda twój kawałek czekolady? Zwróć uwagę na jego kształt, kolor(y), teksturę, rozmiar.

Czy zapach czekolady wywołuje jakieś uczucie lub wspomnienie?Jak się czujesz, mając przed sobą czekoladę i nie mogąc jej jeszcze zjeść?

Jak pachnie? Czy czujesz coś więcej niż tylko czekoladę? A może jest czymś wypełniona lub  posolona na wierzchu?

Teraz użyj uszu, aby posłuchać czekolady. Czy wydaje ona jakiś dźwięk? Czy coś do ciebie mówi? Co się stanie, jeśli stukniesz nią o stół?

Poproś, aby dzieci podniosły kawałek czekolady i by potrzymały go w dłoni. Czy jest ciepły czy zimny? Czy jest twardy, czy zaczyna się topić

Nadeszła pora, by wziąć mały kęs. Zastanów się jak smakuje? Jakie to uczucie w ustach? Czy są w tobie, w tym momencie, jakieś emocje? Wspomnienia?

Na koniec poproś o ugryzienie czekolady i pozostawienie jej w ustach, aby się rozpuściła, bez żucia i połykania. Czy możesz pozwolić jej całkowicie się rozpuścić bez żucia? Jakie jest uczucie topniejącej czekolady w ustach? Jak się czujesz, pozostawiając czekoladę bez żucia.

Spróbujcie​ tego

Dodatkowym elementem tej aktywności jest śledzenie podróży czekolady od nasionka na drzewie kakaowym do smaku rozpływającego się w buzi.

W rzeczywistości jest to dość skomplikowany proces.

Ile osób pomogło w dostarczeniu czekolady z nasionka do ust?  Jak długą drogę przebyła, w jaki sposób podróżowała – ciężarówką, samolotem, samochodem? Jakie inne rzeczy były w to zaangażowane – światło słoneczne, woda, cukier, maszyny?

Czekolada jest jedną z moich ulubionych. Zwłaszcza do uważnego jedzenia. A kiedy uważnie na nią patrzę to zdaje się mówić jak ciasteczko do Alicji: „Zjedz mnie, zjedz mnie!” I z miłą chęcią to robię – uważnie.

Ten post napisała z uważnością Małgosia a karty czułością narysowała Agnieszka